
NEWS

Burmese media have been ordered by the censorship board not to publish comments made by
US Assistant Secretary of State Kurt Campbell about his recent visit to Burma.      

Burmese media were ordered by Burma’s censorship board not to publish  comments made by
US Assistant Secretary of State Kurt Campbell about his recent  visit to Burma, according to
Rangoon editors.

  

“We could only report that Campbell went to Naypyidaw and held a press  conference, that's
all,” a weekly journal editor told The Irrawaddy.  “We couldn't report the statement he made
before leaving Burma.”

  

The Ministry of Information's Press Scrutiny and Registration Division, which  oversees the
censorship board, also ordered the removal from the Web site of the  journal Eleven of news
and comment on Campbell's meeting with detained  opposition leader Aung San Suu Kyi.

  

In a farewell statement at the end of his visit to Burma, Campbell, Assistant  Secretary of State
for East Asian and Pacific Affairs, called for the release of  Suu Kyi and other political prisoners
ahead of the planned election.

  

Editors and reporters say the PSRD is tightening up restrictions on the press  as the date of the

 1 / 3



NEWS

general election draws nearer.

  

The PSRD routinely inspects and censors books, journals and newspapers,  rejecting any
criticism of the military junta. Particular attention is  reportedly being paid to coverage in the
privately-owned press of the junta’s  Union Solidarity and Development Party (USDP), led by
Prime Minister Thein  Sein.

  

A Rangoon journalist told The Irrawaddy on Friday: “We cannot report  the fact that the Union
Solidarity and Development Association formed a party   and we cannot carry interview
comments on the election commission or the  election law.”

  

A censorship board official confirmed that the PSRD had instructed the  censorship board to
suppress critical reporting on the election and also any  coverage of the now unregistered
National League for Democracy. “We are  performing under instructions from Naypyidaw,” the
official said.

  

Businessmen closely linked to the present regime have meanwhile obtained  licences to publish
new weekly journals.

  

Zaw Min Aye, son of Lt-Gen Tin Aye, ranked No 5 in the Tatmadaw (Burmese armed forces),
will reportedly publish a news weekly, titled  
Messenger
, which will appear every Monday.

  

Zaw Min Aye manages an import-export firm, Pyae Swan Yee Co, one of Burma's  wealthiest
concerns. It has a concession for importing motor vehicles, and is  reportedly also involved in
IT, business services, electronic components and  supplies, printing and publishing.

  

He is also the owner of the Rangoon-based Ecovision weekly and runs  “Moe San Pan” media.

  

 2 / 3



NEWS

Myat Khaing, a close associate of former Brig-Gen Kyaw Hsan, minister for  information and
publisher of the journal Snaphot, is publishing a new  news journal, Monitor, which focuses on
the upcoming election. The  first issue has already appeared.

  

The PSRD licenses the publication of 326 newspapers, magazines and journals,  and a further
10 are expected to appear.

  

Rangoon-based correspondents also contributed to this report.

 3 / 3


